Sunt vehiculele electrice inutile iarna?

Sunt vehiculele electrice inutile iarna? este o întrebare pe care și-o pun toți șoferii.

La fel ca oamenii, mașinile preferă temperaturile ambientale, iar vremea rece va face ca toate mașinile – pe benzină, diesel și electrice – să funcționeze mai puțin eficient.

O baterie descărcată, un alternator defect sau o problemă cu motorul de pornire poate duce la o mașină cu motor cu combustie internă (ICE) care se luptă să pornească iarna. Cu toate acestea, vehiculele electrice se confruntă cu provocări unice din cauza chimiei bateriilor.

Temperaturile scăzute reduc capacitatea și autonomia bateriei. Capacitatea este în esență cantitatea de energie pe care o poate păstra bateria și cât de repede se poate descărca, astfel încât reîncărcarea va dura mai mult.

În frig extrem, punctele de încărcare pot fi și ele afectate, iar rezultatul poate fi un timp de încărcare considerabil mai lent, astfel încât să vă puteți aștepta să petreceți mai mult timp la stațiile de încărcare în timpul iernii.

În general, autonomia unui vehicul electric poate scădea cu până la 30% pe vreme moderată de iarnă, cu reduceri ajungând la 32% în condiții mai dure.

Federația Norvegiană de Automobile (NAF) testează în mod regulat vehiculele electrice iarna și vara pentru a oferi informații despre pierderea de autonomie.

Într-un test recent de iarnă, 23 de vehicule au circulat pe un amestec de drumuri urbane și rurale la temperaturi cuprinse între -2°C și -10°C, fiecare pornind cu o încărcare completă și fiind conduse până la epuizare.

Rezultatele au arătat că, deși toate modelele și-au pierdut gama, amploarea a variat semnificativ.

De exemplu, modelele cu cele mai bune performanțe și-au păstrat cea mai mare parte a autonomiei promovate: HiPhi Z a condus cu 522 km, cu doar 5,9% sub ratingul WLTP, urmat de NIO ET5 cu 481 km și Hyundai IONIQ 6 la 468 km.

Modelul 3 de la Tesla, totuși, a obținut aproape 30 la sută mai puțin decât gama sa anunțată.

Alte rezultate au variat foarte mult, BMW i5 a pierdut doar 12,2% din autonomie, în timp ce modelele Toyota bZ4X, Volvo C40 Recharge și Long Range de la Polestar au scăzut cu aproape 30-31%.

Consumul de energie a fluctuat, de asemenea, F-150 Lightning de la Ford consumând cu 49,2% mai multă energie la 100 km decât cea estimată.

Odată ajuns pe drum, pornirea încălzirii este cea mai rapidă modalitate de a pierde autonomia, așa că utilizați scaune încălzite și un volan încălzit, deoarece acestea consumă mai puțină energie decât încălzirea întregii cabine, ceea ce le face o alegere eficientă pentru a vă menține cald.

Progresele recente fac vehiculele electrice mai rezistente în climatele reci, abordând provocările legate de autonomie redusă și timpi de încărcare mai lenți.

O nouă baterie litiu-ion de mare energie de la Institutul de Fizică Chimică Dalian din China funcționează fiabil la temperaturi de până la -60°C și se mândrește cu o densitate de energie de peste 280 Wh/kg.

Sistemele de management termic evoluează, de asemenea, cu inovații precum pompa de căldură inteligentă Valeo, care extinde gama de vehicule electrice cu 30% iarna.

Aceste progrese tehnologice ajută vehiculele electrice să mențină eficiența și fiabilitatea pe tot parcursul anului, echipând șoferii să navigheze cu încredere în condițiile de iarnă și deschizând calea pentru o adoptare mai largă în climatele reci.

foto: Michelin

Articole similare

Lasă un răspuns

Back to top button